בטח כבר שמתם לב שהעסק שלי עבר שינוי רציני באיך שהוא נראה ואתם רואים שאני יותר פעיל לאחרונה…
זה בגלל תהליך שעברתי עם עצמי ונקודה מסוימת שהגעתי אליה והחלטתי שפשוט בא לי לשנות דברים, לקחת את העשייה שלי למקום מעניין יותר, שיותר מתאים לי.
הדבר הזה התבשל אצלי למשך תקופה עד שפשוט קיבלתי החלטה להזיז עניינים ולהתחיל לפעול.
הפוסט הבא מעט ארוך אבל אני רוצה לשתף אתכם בפוסט הזה על התהליך שעשיתי, מה גרם לי לעשות אותו, מהם הדברים ששיניתי ואיך אני מרגיש עם זה עכשיו. אז… שנתחיל?
שנייה אחת לפני שנצלול לכל התהליך…
לא, מיתוג זה לא לוגו.
יש נטייה (טבעית לגמרי) תמיד להקביל את המילה "מיתוג" לכל מה שקשור לעיצוב (לוגו, צבעים, שפה גראפית…) למרות ש"מיתוג" זה בעצם הפעולה המשתייכת למילה "מותג" שכוללת בתוכה כל כך הרבה דברים מעבר לעיצוב.
אז בואו רגע נעשה סדר – מיתוג הוא בכלל עניין אסטרטגי-עסקי לפני שהוא עניין עיצובי.
מיתוג הוא תהליך חשיבה אסטרטגי שמטרתו היא לארוז ערכים, יתרונות, מהות, חזון והבטחה שיווקית, בצורה ויזואלית מעניינת שתמשוך אנשים להאמין בנו, לתמוך בערכים שלנו ולרצות לעבוד איתנו.
תהליך של מיתוג הוא תהליך מתמשך (שבעצם לעולם לא נגמר) של חיבור הלקוחות לערכי העסק שלכם וכחלק מתהליך הזה משנים גם את הצורה שבה העסק מתנהל, חושב ופועל ומטמיעים דפוסי חשיבה והתנהלות חדשים.
לכן התהליך הזה הוא כל כך עמוק ונוגע בהמון תחומים בעסק (ובחיים).
מהזווית ומהחוויה שלי אני מגדיר את התהליך הזה כתהליך חיבור בין העסק לאישיות שעוזר ליצור התאמה בין המציאות הקיימת שלי היום – לבין מי שאני רוצה להיות.
אז אחרי שהבהרנו את הנקודה אתם בטח שואלים את עצמכם…
מה גרם לי להבין שאני צריך לעשות מיתוג מחדש?
אספר לכם סיפור קצר…
את העסק שלי פתחתי בתקופת הקורונה. כשכל העולם חושש לאבד את מקום העבודה שלו אני קיבלתי החלטה להתפטר ממקום העבודה שלי (לא אשקר שזה היה צעד מפחיד).
לאחר שנתיים שעבדתי בסוכנות איקומרס (מסחר אינטרנטי), בניתי וניהלתי חנויות אינטרנטיות עבור לקוחות מאוד גדולים הגעתי לתחושת מיצוי מסוימת והרגשתי שהגיע הזמן לאתגר הבא.
את הניסיון שלקחתי משם המרתי לעסק משל עצמי ומהר מאוד התחלתי לגייס לקוחות ולעשות פרויקטים מעניינים ולצבור המון ניסיון.
עם הזמן התחלתי להרגיש את מה שקורה להרבה בעלי עסקים – את תחושת השחיקה מהעבודה.
כשזה קרה, מהר מאוד ישבתי לחשוב למה וגיליתי את הדברים הבאים:
- אני לא מצליח להביא פרויקטים גדולים ומעניינים כמו שאני רוצה ומחפש.
- הגעתי ללימיט מבחינת המחירים שאני גובה וכשאני מעלה לקוחות נעלמים.
- אני מאוד אוהב את העבודה שלי אבל לא מצליח להרוויח ממנה כמו שאני באמת רוצה.
- עם חלק מהלקוחות שלי אני בכלל לא נהנה לעבוד – אז למה להמשיך?
- יש לי המון רעיונות בראש שאני לא מוציא לפועל כי אני כל היום עובד.
- אני מרגיש שאני יכול לתת ללקוחות שלי הרבה יותר והם לא מבינים את זה.
- אני שאפתן ויצירתי מאוד אבל לא מצליח להביע את עצמי ולהשפיע על אנשים.
בקיצור, הרגשתי שנמאס לי.
ככל שהתחושות האלו התחזקו הבנתי שאני צריך לדייק את כל מה שקורה בעסק שלי ולהתאים אותו למה שאני מאמין בו ולערכים שלי, אז במקום להמתקד במה פחות טוב (כמו שרשמתי למעלה), עשיתי רשימה חדשה של מה עבד (ועדיין עובד) לי טוב יותר וגורם לי להרגיש מעולה.
כשהסתכלתי על הרשימה הזו הבנתי שרצתי מהר מידי, שמעולם לא ישבתי לתכנן באמת את המותג שלי ולא הגדרתי לעצמי מהם הערכים שחשוב לי להביא בעסק שלי.
אז בוא נדבר תכל'ס – איך זה עבד?
כאב > קבלת החלטות (מיקוד) > מחקר מעמיק > בניית אסטרטגיית מותג > עיצוב > בניית תשתיות.
זה כל התהליך שעברתי בקצרה מהתחלה ועד הסוף.
עכשיו אני אפרט עליו:
- כאב – עד שלא כאב לי המצב הקיים שהייתי בו, תחושת חוסר ההתאמה בין המציאות לבין החזון שלי לא באמת התחלתי לזוז. אני לא אומר שזה תמיד צריך לכאוב, אבל ברוב הפעמים כאב הוא מה שמניע אותנו כבני אדם להתקדם ולשנות דברים 🙂
- קבלת החלטות (מיקוד) – כדי להצליח לעשות תהליך מיתוג כזה אנחנו צריכים להיות פתוחים לשינויים ולקבל לא מעט החלטות (ובזמן) שאפילו דורשות מאיתנו לוותר על חלק מהדברים.
בקיצור, אנחנו חייבים להתמקד.
אני מאוד מאמין שכשאומרים "לא" למשהו אנחנו מפנים מקום לדברים חדשים להכנס לחיינו.
אז כחלק מהתהליך קיבלתי החלטות לוותר על חלק מהלקוחות שהיו לי, לוותר על שפה הגראפית והמיתוג הקודם שלי (כבר הבנו את ההבדל נכון?) וקיבלתי החלטות חדשות שידרשו ממני לשנות לא מעט דברים.
שיתוף מהתהליך שלי:
אחת ההחלטות הכי משמעותיות שאני קיבלתי בשלב הזה היא להתמקד בנישה (תחום) מסוימת שמושכת אותי – עולם הפיננסים וההשקעות.
כדי להיות מומחה במשהו חייבים להתמקד – כמו שרופא כללי שבוחר להתמחות בנושא הגב הופך להיות "מומחה גב" כך גם אני יודע שאני יכול להיות מומחה בתחום שבאמת מעניין אותי ובא לי להתעמק בו.
ידעתי תמיד שהתחום הזה מסקרן אותי (בלי קשר לעבודה שלי), עבדתי עם כמה לקוחות מעולם הפיננסים (יועצי משכנתאות, קריפטו, יועצים פיננסים ויועצים עסקיים) והבנתי שאלו הלקוחות שאני נהנה לעבוד איתם וללא ספק יש לי גם אחלה של התחלה (תיק עבודות) לכבוש את התחום הזה ולעזור לקהל היעד הזה כמה שיותר להצליח. - מחקר מעמיק – השלב הזה בעצם היה חלק מתהליך האסטרטגיה אבל החלטתי לפרק אותו כאן כדי להסביר עליו.
תהליך המחקר התחלק ל-2, מחקר פנימי ומחקר חיצוני.
המחקר הפנימי זה מה שדרש ממני להבין מה אני רוצה (תתפלאו אבל לפעמים קשה לענות על השאלה הזאת…), לדייק את החזון שלי, לכתוב מחדש את המטרות שלי, להבין מה מעניין אותי ובאיזה תחום אני רוצה להתמקד (יזמים מתחום הפיננסים וההשקעות במקרה שלי).
המחקר החיצוני זה כבר הנתונים שאספתי באינטרנט לצורך בניית האסטרטגיה.
מחקר נישה (חקרתי מגוון תחומים ובחרתי מתוכם אחד, לאחר מכן חקרתי לעומק את התחום שבחרתי, האם יש בו כסף, מי המתחרים), מחקר של קהל היעד שלי (מה הכאבים, צרכים, בעיות שלהם, עם מה הם מתמודדים…), ולקחתי השראה מאנשים שעושים את זה טוב… - בניית אסטרטגיית מותג – לאחר כל ההחלטות שקיבלתי שעזרו לי להתמקד, את החלק של האסטרטגייה עשיתי בליווי של יועץ עסקי בתחום שלי שעזר לי לחדד את כל מה שאספתי במחקר, להגיע לתובנות נוספות ולדייק אותן כדי לבנות לעצמי מאין מפת דרכים להמשך הדרך.
במהלך תהליך כזה של אסטרטגיית מותג אוספים המון תובנות על המותג שלנו וקובעים לו מאפיינים שקהל היעד שלנו מתחבר אליהם (כמו למשל: נראות/הרגשה, טון/דיבור, תכונות אופי ועוד המון מאפיינים נוספים).
לא אוכל לצלול לעומק של התהליך במאמר הזה (מבטיח להרחיב בהמשך) אך אלו הנקודות שמתמקדים בהם: בחירת נישה, מיצוב, הבטחה שיווקית, הגדרת קהל יעד, מאפייני אישיות מותג, בניית תוכנית ופיתוח תשתיות מותג. - עיצוב – בשלב הזה הכל כבר הפך להיות פשוט יותר.
לאחר בניתי את אסטרטגיית מותג המותג שלי והשקעתי המון מחשבה על המאפיינים שלו היה לי הרבה יותר פשוט להכין את כל התוצרים הויז'ואלים עבורו!
עיצבתי לוגו חדש, רעננתי את הפלטת צבעים שלי, מצאתי פונט חדש, עיצבתי תבניות פוסטים לסושיאל והכנתי לעצמי 'ספר מותג' שמאגד את כל זה.
הדבר הכי חשוב הוא שאת כל העיצוב התאמתי למה שקהל היעד שלי אוהב ומתחבר אליו. - בניית תשתיות – תכלס, את השלב הזה עושים תוך כדי תנועה.
אחרי שעיצבתי ובניתי לעצמי את כל השפה הגראפית שלי התחלתי לבנות תשתיות חדשות לעסק שלי: אתר חדש, הצעות מחיר והסכמים, רשימת השירותים שלי (ומה לא כלול), תבנית לניהול פרויקטים בתוכנת העבודה שלי, עדכנתי את שיטת התמחור שלי, תהליך הניהול פרויקטים… (ועדיין בונה דברים תוך כדי תנועה).
פשוט מרגיש מדויק יותר.
ואו הגעתם עד לכאן? כנראה שזה באמת מעניין אתכם!🥳
אז כמו שכתבתי קודם, הכל הופך להיות הרבה יותר פשוט אחרי שמבינים את הבסיס, ולדעתי מיתוג הוא הבסיס של כל עסק.
התהליך הזה עזר לי להרגיש טוב והרבה יותר מדויק בכל יום בעבודה שלי.
זה עורר בי המון מוטיבציה וזה עוזר לי פשוט להיות הרבה יותר ממוקד.
אני מבין היום למי אני באמת רוצה לעזור, למה זה כל כך חשוב לי, מה הערך שאני נותן עבור הלקוחות שלי ואיזה פעולות שאני עושה מקדמות אותי לעבר המטרות שלי.
אין ספק שתמיד ממשיכים ללמוד ולשפר דברים אך בנקודה זאת בחיי, בשלב שבו אני נמצא, המיתוג מחדש עזר לי להבין איך אני רוצה שדברים יתנהלו, וכן – זה גם עזר לי להכניס יותר כסף.
בואו נסכם את הכל.
אומנם התהליך שאני עשיתי נראה יחסית ארוך אבל תכל'ס רוב הזמן הושקע במחשבה ופחות בביצועים עצמם.
תובנה אחת חזקה שלקחתי מהתהליך הזה – שככל שאנחנו יותר מחוברים לערכים שלנו, לתחום מסוים שמעניין אותנו ומחברים את זה לתחומי החיים השונים שלנו (עסק למשל) הרבה יותר פשוט ליצור את המציאות שאנחנו רוצים.
שמחתי מאוד לשתף אתכם בתהליך המשמעותי שלי!
אם במקרה חוויתם הזדהות עם חלק מהדברים שרשמתי פה ואתם חושבים לעשות תהליך כזה, אני מקווה שהצלחתי לעזור לכם להגיע אליו יותר מוכנים ועשיתי לכם קצת סדר.