בונים אתרים? אם אתם מתעסקים בתחום של בניית אתרים וכבר יש לכם לקוחות, בוודאי נתקלתם בהמון קשיים ו"תחומים אפורים" אל מול הלקוחות שלכם במהלך ניהול הפרויקט.
במאמר הבא נדבר על שיטת עבודה ע"פ שלבים, אפשט את התהליכים לניהול פרויקט של הקמת אתר, ואני מקווה שאעשה לכם קצת סדר בראש בכל הנוגע לניהול פרויקטים לקראת הפרויקט הבא שלכם.
אחת הבעיות המרכזיות בתחום בניית האתרים היא המעבר המהיר בין שלב לשלב ודילוג על פרטים חשובים והכרחיים למהלך הדרך.
רצוי ומומלץ לפרק את הפרויקט לכמה שלבי עבודה ברורים וממוקדים, על מנת שתוכלו ליצור התקדמות כמה שיותר חלקה ורציפה ולהיות בשליטה ובקרה מלאה על כל תהליך ההקמה של אתר חדש.
אז קדימה! בואו נתחיל לצלול אל כל שלבי העבודה לבניית אתר מוצלח:
שלב א' – איפיון מקיף:
המון מפתחי אתרים נוטים להמעיט בערכו של שלב זה על מנת להתחיל את העבודה כמה שיותר מהר, אך זהו בעצם החלק החשוב ביותר בבניית אתר!
מטרתו של איפיון מקיף היא לתת לכם כבוני אתרים ומנהלי הפרויקט "תמונה במבט-על" של הפרויקט.
אפיון אתר בצורה מקצועית ומעמיקה, לחלוטין יחסוך לעם המון טעויות וזמן יקר במהלך הפרויקט ולכן אם יש שלב שמאוד כדאי להתעכב עליו, זהו שלב האפיון.
בשלב האפיון עליכם לשאול את השאלות הכי רלוונטיות על מנת שתוכלו לקבל מהלקוחות שלכם כמה שיותר מידע על מה שהם מצפים לקבל ממכם.
עצה שווה זהב!
חלקו את האפיון שלכם לכמה תחומים עיקריים:
- אפיון כללי – מה מטרת הפרויקט, מיהו קהל היעד, מה הסיפור של העסק. נסו לשאוב כמה שיותר נתונים על הלקוח שלכם!
- אפיון עיצובי – דוגמאות לאתרים שהלקוח אוהב, מהי השפה העיצובית, פלטת צבעים ומהו המיתוג של העסק.
- אפיון פונקציונאלי – נסו להבין מהם דרישות המערכת, האם האתר יכיל מסנני מוצרים, טבלת אימונים מתעדכנת, פופאפים מיוחדים, חיבור למערכות ERP/CRM ועוד.
- קבלת תכנים – כבר בשלב האפיון בקשו מהלקוח לשלוח לכם כמה שיותר תוכן רלוונטי לאתר שלו, בקשו מנו תמונות של מוצרים/משרדים/פעילויות של העסק, טקסטים/עיצובים שיווקיים שהלקוח כבר הכין בעבר ועוד.
בנוסף לכך, שלב האפיון יכול לעזור לכם גם לדעת איך לתמחר את הפרויקטים ללקוחות שלכם. תוכלו לבצע שלב זה בצורה חלקית עם הלקוח עוד לפני הצעת המחיר וסגירת העסקה, על מנת להבין מה הפרויקט ידרוש מהם והאם יהיו כרוכות בו עליות נוספות שכדאי מאוד שתדעו על מנת שתוכלו לקחת אותן בחשבון.
שלב ב' – תכנון ושרטוט חווית משתמש (UX):
אם אתם מעוניינים לשדרג את השירות שלכם ובאמת להכנס לעולם הזה כמו מקצוענים אמיתיים, כדאי מאוד שתאמצו את מה שאני הולך לרשום פה עכשיו לרמת השירות שלכם.
היום הדבר הכי חשוב באתר אינטרנט זה לדעת להפוך אותו לנכס דיגיטלי אמיתי. ללא חווית משתמש ברמה גבוהה האתר שתבנו לא יניב את התוצאות שהלקוחות שלכם מצפים לקבל.
תחום העיצוב ואפיון חווית משתמש הוא עולם תוכן שלם ומעניין שצריך ללמוד אותו כל הזמן, לא אכנס במאמר זה לפרטי פרטים והאפקטים הפסיכולוגיים בעיצוב ותכנון חווית משתמש, אבל כן אעניק לכם רקע על התחום והכלים שתוכלו לעבוד איתם כדי לשדרג את השירות שלכם.
הכלים המאפשרים תכנון חווית משתמש נקראים Wireframe.
כלים אלו מאפשרים לכם ממש לשרטט את החלקים שהולכים להיות באתר, לצייר על השרטוט שלכם, להדגים אפקטים ופונקציונליות של אלמנטים ועוד מגוון רחב של אפשרויות.
תוכלו להירשם בחינם לתוכנות כמו Mockflow, Miro, Wireframe.cc ולהתנסות בעצמכם במגוון שהאפשרויות שהן מציעות.
הדבר היפה בתוכנות Wireframe הוא שתוכלו ממש לתכנן ולבנות שרטוט של אתר שלם במערכת שיעזור לכם או למעצבים שאיתם אתם עובדים לעצב את התכנון שלכם בקלות!
שלב ג' – עיצוב האתר:
אין ספק שזהו החלק הכייפי בפרויקט בניית אתר.
מטרתו של העיצוב היא להכניס חיים לנראות של האתר. בעיצוב ישנם מרכיבים רבים וחשובים העוסקים במיתוג של העסק.
בין אם אתם אלו שמעצבים בעצמכם או עובדים עם מעצבים גרפיים חיצוניים, חשוב שתדאגו שעיצוב האתר יהיה מותאם לפיתוח.
מה הכוונה עיצוב מותאם לפיתוח?
אחת התקלות הנפוצות של בוני אתרים היא בדיוק בשלב זה. הם עובדים עם מעצבים גרפיים אומנם מקצועיים מאוד אבל לא כאלו שבהכרח מכירים את יכולות המערכת שאיתה אתם בונים את האתרים.
כמובן שניתן לפתור הכל! אך בואו נגיד שאם תתפרעו עם העיצוב מבלי להכיר את היכולות והאלמנטים של הPage Builder שלכם, תכניסו את עצמכם למצב שבו תצטרכו להשתמש הרבה בקוד ולשנות את מבנה האלמנטים של המערכת שלכם, ובמקרה היותר מאתגר ממש לבנות אלמנטים From Scratch (בעיצוב אישי מאפס). אתם מתכנתים? מעולה, תוכלו לפתור זאת לבדכם! אך הדבר ייקח זמן יקר בפיתוח הפרויקט. עובדים עם מתכנתים חיצוניים? סביר להניח שתצטרכו לשלם להם לא מעט שעות פיתוח על העבודה הזאת.
המסקנה העיקרית היא שעיצוב אתר הוא אחד החלקים החשובים ביותר ולכן חשוב מאוד שתשקיעו בו, בסופו של דבר – התיק עבודות שלכם הוא הפנים של העסק שלכם.
שלב ד' – פיתוח, בדיקות והעלאה לאוויר:
פיתוח האתר:
שלב הפיתוח הוא השלב שסוף סוף אתם מכניסים חיים לפרויקט שלכם והופכים את התמונה לאתר אמיתי חי ונושם!
בתהליך פיתוח האתר חשוב מאוד שתעבדו בצורה שיטתית ומסודרת.
על מנת שלא תפספסו שום חלק ושום הגדרה חשובה במהלך הפיתוח שלכם אנו ממליצים מאוד לעבוד עם שיטת הצ'קליסטים. לפני תחילת הפיתוח עברו שוב על האפיון של הפרויקט, בדקו את האפיון הפונקציונלי וערכו לכם רשימה מסודרת.
חלקו את הרשימה לפני העמודים שאם הולכים לפתח ורשמו מתחת לכל אחד מהם את הצ'קליסט פיתוח לאותו עמוד, ולאחר מכן תתחילו לעבוד. כאשר אתם מסיימים את הפיתוח של כל חלק/עמוד בפרויקט שלכם, עברו עליו כגולשים באתר ותוודאו שכל מה שכתבתם בצק'ליסט הרלוונטי אכן קיים, ולאחר מכן עברו לחלק/עמוד הבא.
עבודה מסודרת ושיטתית תחסוך לכם המון תקלות ופספוסים במהלך שלב הפיתוח ותאפשר לכם לעבור שלב אחרי שלב בצורה מדויקת.
בדיקות (QA):
סיימתם לבנות את האתר? מצוין! עכשיו הגיע שלב הבדיקות.
ממש לקראת הסוף ולפני שאתם מעלים את האתר לאוויר תוודאו שהכל עובד כראוי. רדו לפרטים, בצעו פעולות באתר וחפשו את הנתונים הכי קטנים בכל עמוד ועמוד. גם בשלב זה מומלץ לעבוד עם "צ'קליסט עלייה לאוויר" מסודר שינחה אתכם מהם הבאגים שאתם אמורים לחפש ומהם הדברים הקטנים האלה שחשוב לוודא כדי שלא יתפספס.
כך תוכלו למנוע פדיחות מול לקוחות שלכם ולשמור על השם שלכם והרמה המקצועית שלכם.
את השלב האחרון אתם כבר יכולים לנחש בעצמכם…
שלב ה' – עלייה לאוויר!
איזה כיף לסיים פרויקט נוסף ולהעלות את האתר לאוויר.
בשלב זה תוכלו לסכם את העבודה שלכם אל מול הלקוחות ולהתקדם לפרויקטים הבאים.
אה, ולא לשכוח לבקש המלצה!
סיכום:
העולם של עיצוב ובניית האתרים הוא עולם מדהים שלא מפסיק לגדול ולהתפתח.
סביר להניח שאם את כבר עוסקים בזה והולכים לעסוק בזה גם בעתיד, המון דברים הולכים להשתנות והולכים להיכנס שינויים רבים במערכות שאיתן אתם עובדים ומכירים.
דבר אחד שלא ישתנה אך הוא תמיד בשאיפה להשתפר זה הדרך שבא תנהלו את הפרויקטים שלכם, אם תעבדו בצורה מקצועית, מסודרת ועם שלבי עבודה ברורים, אם תהפכו להיות מקצוענים בתחום, תסתגלו מהר לשינויים המתרחשים ותלמדו בצורה המהירה ביותר איך להיות הכי טובים במה שאתם עושים!